GH-CUL-02 Adinkra textilie

Tradiční textilie se symboly Adinkra etnika Asante.

4. 4. 2020 | Kultura Etnografie

Adinkra – výroba textilie                                                                       

Dnes jsou centrem výroby a držitelem tradice výroby látek „adinkra“ lokality Ntoso a Tewobaabi, dvě vesnice 18 km severovýchodně od města Kumasi, okres Kwabre regiónu Ashanti. V Ntosu se dříve 90% obyvatel zabývalo výrobou textiilie „adinkra“. Podle ústní tradice v této vesnici byl prvním výrobcem Kwaku Nsiah a jeho pomocníci Kwadwo Anane a Pinkyehene. Tito výrobci přešli od používání k tisku speciálního bahna k „adinkra aduro“, zdokonalili jeho přípravu a výrobu. K výrobě reliéfních vzorů použili kalabaš, která nahradila cocoyam a cassavu.

Výroba „Adinkra aduro“

„Aduro“ je označení přírodního barviva, které je získáváno z kůry stromů „badie“ (Bridelia ferruginea) a kořene stromu „kuntunkuni“ (Rhodognaphalon breviscupe).

Proces výroby barvy „aduro“ se skládá z několika tradičních postupů, k nimž patří: loupání a lámání kůry, namáčení, rozvláknění tlučením, vaření, prosévání a zahuštění získaného extraktu.

 

Obr.1 A) Strom „badie“ (Bridelia ferruginea). Převzato z: https://www.virboga.de/ Bridelia_ ferruginea.htm. Autor: Jorn Germer  B) Mladý jedinec stromu „kuntunkuni“ (Rhodognaphalon breviscupe). Převzato z: https://www.wikipedia.en
Obr.1 A) Strom „badie“ (Bridelia ferruginea). Převzato z: https://www.virboga.de/ Bridelia_ ferruginea.htm. Autor: Jorn Germer B) Mladý jedinec stromu „kuntunkuni“ (Rhodognaphalon breviscupe). Převzato z: https://www.wikipedia.en

Pro získání kůry se stromy neporáží, ale kůra se z jejich kmenů postupně odlupuje v takovém množství, které život stromu nijak neohrozí. Navíc velmi dobrá regenerační schopnost stromů do 3-4 měsíců korový kryt obnoví. Po vyříznutí bloku kůry se přibližně 40 minut čeká, dokud se kůra sama volně neoddělí od kmene. 

Kůra badie je nalámána na menší části a je natloukána tak dlouho, pokud není materiál dostatečně rozvlákněn. Poté je kůra vložena do kádě s vodou a po několik dnů ponechána macerovat až se voda postupně zbarví do tmavě hnědé lepkavé tekutiny. Proces vytloukání se znovu opakuje. Je to fyzicky náročná práce trvající 5-8 hodin, neboť nedostatečně rozmělněný materiál snižuje kvalitu barviva. (pokus o strojové zpracování na prášek se neosvědčil).

Obr.2 A) Svazky kůry „badie“ před zpracováním B) Svazky kořenů kuntunkuni před zpracováním. Převzato z: Sherae Rimpsey: The Abstract Text: Adinkra Symbolism as a Narrative in Drawing. School for International Training, Study Abroad – Ghana (2013) Autor: S
Obr.2 A) Svazky kůry „badie“ před zpracováním B) Svazky kořenů kuntunkuni před zpracováním. Převzato z: Sherae Rimpsey: The Abstract Text: Adinkra Symbolism as a Narrative in Drawing. School for International Training, Study Abroad – Ghana (2013) Autor: S

Takto zpracovaná kůra se vaří přesně 5 hodin s kousky železa nazývanými „etie“. Dodržení času varu je velmi důležitý moment, protože nedostatečně dlouhé vaření nebo naopak jeho překročení má za následek vytvoření tvrdé vločkové sktruktury absorbující barvivo. Na výrobu barviva ze tří svazků kůry badie je potřeba přibližně 550 litrů vody. Po pěti hodinách se obsah kotle mění na viskózní načernalé barvivo a objem se sníží na 45 litrů. Hotové „adinkra aduro“, pokud není znečištěno“ je stabilní barva, kterou lze poměrně dlouho uchovávat v zapečetěných nádobách

Obr.3 A) Nadrcená kůra „badie“ Převzato z:https://www.slideshare.net/9thWorldHistory/adinkra-dye                                          B) Hotové barvivo „adibkra aduro“. Převzato z: https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/
Obr.3 A) Nadrcená kůra „badie“ Převzato z:https://www.slideshare.net/9thWorldHistory/adinkra-dye B) Hotové barvivo „adibkra aduro“. Převzato z: https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/

Výroba tiskových bloků

Vzory pro tisk jsou ručně vyřezávány do bloků z tykve (Lagenaria siceraria) nebo kalabaše (Crescentia cujete) a tyto bloky jsou označovány jako „Mpakyiwa“. Aby mohla být suchá kalabaš či tykev použita, je nutno její vnitřní povrch pro změkčení pokrýt bambuckým máslem a ponechat cca rok pracovat. Vnější povrch bloku se jemně seškrábe nožem a poté se zakreslí design vzoru.

Obr.4) Tykev (Lagenaria siceraria). Převzato z: https://pixabay.com/pt/photos/caba%C3%A7a-lagenaria-siceraria-cultura-3873644/ Autor: ND B) Kalabaš (Crescentia cujete). Převzato z: https://www.wikiwand. com/en/Crescentia_cujete. Autor ND.
Obr.4) Tykev (Lagenaria siceraria). Převzato z: https://pixabay.com/pt/photos/caba%C3%A7a-lagenaria-siceraria-cultura-3873644/ Autor: ND B) Kalabaš (Crescentia cujete). Převzato z: https://www.wikiwand. com/en/Crescentia_cujete. Autor ND.

Následně je vydlabán pozitivní reliéf vzoru. Bloky jsou zpravidla čtvercové nebo oválné o délce strany 5-8 cm. Na vnitřní straně jsou v rozích opatřeny tuhými lamelami z žeber palmových listů rafie. Z lamel je vytvořen jehlan, jehož vrchol je svázán proužkem látky tak, že současně vytváří rukojeť drženou mezi palcem a ukazováčkem. Nové matrice před tiskem je nutno ponořit na několik minut do horké „adinkra adura“

 

Obr.5 A) Proces tvorby reliéfního vzoru symbolu “Gye Nyame“ do bloku z tykve. Převzato z: Sherae Rimpsey: The Abstract Text: Adinkra Symbolism as a Narrative in Drawing. School for International Training, Study Abroad – Ghana B) Mpakyiwa, hotové a používa
Obr.5 A) Proces tvorby reliéfního vzoru symbolu “Gye Nyame“ do bloku z tykve. Převzato z: Sherae Rimpsey: The Abstract Text: Adinkra Symbolism as a Narrative in Drawing. School for International Training, Study Abroad – Ghana B) Mpakyiwa, hotové a používa

Proces tisku        

Jako nosič tisku slouží bavlněné tkaniny typu „kaliko“. K potištění slouží jak čistá textilie, tak textilie obarvená nejčastěji do černé, hnědé nebo červené barvy. Textilie musí být před tiskem napnutá a fixována, aby v průběhu tisku nedocházelo k jejímu pohybu a následné chybovosti tisku. Někdy je textilie podkládána vrstvou papíru či jiné textilie za účelem dosažení lepšího tisku. Razítko „Mpakyiwa“ se namočí do „adura“ tak, aby barva nezkapávala, a valivým pohybem ruky se přitlačí k textilii.

Menšinovou techniku k tisku adinkra symbolů představuje sítotisk

Potištěná textilie se následně suší bez jakékoliv další úpravy. Pokud je žehlena, musí být žehlení provedeno na rubové straně textilie. Absence další úpravy znamená, že přírodní barvivo není nijak fixováno, a tak při praní dochází k jeho ztrátě.

Obr.6 A) Výroba adinkry, typ Nhwimu, nanášení dřevěným hřebenem vodící linky. B) Tisk adinkra symbolu (Denkyem) pomocí matrice Mpakyiwa. Převzato z: https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/
Obr.6 A) Výroba adinkry, typ Nhwimu, nanášení dřevěným hřebenem vodící linky. B) Tisk adinkra symbolu (Denkyem) pomocí matrice Mpakyiwa. Převzato z: https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/

Druhy tisků

Mpakyiwa typ (prostý podklad)

Při tomto postupu se látka, která má být potištěna, položí na tiskový stůl, který je potažen buď jinou textilií, nebo papírem. Blok Adinkra je ponořen do rovnoměrně promíchaného barviva badie a vyražen na tkaninu podle naplánovaného vzoru pro uspořádání tisku. Potom se látka odstraní a vysuší.

Nhwimu typ (s lineárním značením)

Po rozložení látky na čalouněný podklad je textilie pomocí dřevěného hřebene rozčleněna horizontálními a vertikálními čarami na čtverce o straně asi 45 cm. Dřevěný hřeben je jako štětec na konci zubů opatřen prameny příze, které jsou namáčeny do „aduro“. Do prostoru čtverců jsou pak aplikovány  adinkrové vzory.

Kente typ (pásový)

Tato textilie je kombinací tkaniny kaliko s adinkrovými vzory a tkaniny kente. Pásy kalika a kente jsou střídavě sešity.

Nwomu typ (výšivka)

Proces pro tento typ látky Adinkra je velmi podobný typu pásu Kente. Rozdíl je však v tom, že místo sešívání pruhů kente s materiálem kaliko se sešívají vyšívané kusy látky „nwomu“. Části textilie kaliko jsou opatřeny tiskem, vyšívané oblasti jsou bez tisku.

Obr.7 Jednotlivé konečné typy tisků adinkra: A) Mpakyiwa typ, B) Nhwimu typ (lineární značení), Převzato z: http://www.adrri.org C) Kente typ (sešito s pruhy textilie kente) Převzato z: britishmuseum.org, D) Nwomu typ (sešito s pruhy výšivek nwomu) Převza
Obr.7 Jednotlivé konečné typy tisků adinkra: A) Mpakyiwa typ, B) Nhwimu typ (lineární značení), Převzato z: http://www.adrri.org C) Kente typ (sešito s pruhy textilie kente) Převzato z: britishmuseum.org, D) Nwomu typ (sešito s pruhy výšivek nwomu) Převza

Druhy pohřebních textilií adinkra:

•             tmavě hnědá (kuntunkuni)

•             cihlově červená (kobene)

•             černá (brisi)

K obarvení textilie je používán kořen kuntunkuni, látka je opakovaně v barvě namáčena a poté sušena tak dlouho, až je dosaženo požadované intenzity. Pro červenou barvu je používano rovněž přírodní barvivo, které je získáváno z kořenů známého stromu baobab (Adansonia Digitata) nebo kořenů stonků révy zvané „Avunmasaka“. Výroba těchto přírodních barviv je založená na extrakci cestou rozmělnění materiálu, jeho macerace vodou a zahuštění varem.

Obr.8 A) Pohřební látka brisi, Převzato z:  https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/ B) Pohřební textilie kuntunkuni, Převzato z: https://africa.si.edu/exhibits/inscribing/adinkra.html  C) Pohřební látka kobene. Převzato z:  https://julietmaingi.net/tes
Obr.8 A) Pohřební látka brisi, Převzato z: https://trybe.one/adinkra-in-ntonso-ghana/ B) Pohřební textilie kuntunkuni, Převzato z: https://africa.si.edu/exhibits/inscribing/adinkra.html C) Pohřební látka kobene. Převzato z: https://julietmaingi.net/tes

Textilie „adinkra“ jsou důležitá pro vlastní pohřeb, ale během nejintenzivnějšího období smutku se nenosí. V tomto období je požadována černá nebo červená textilie (kobene). Tyto textilie jsou tradičně barveny ženami, které vyrábějí černé látky zvané „brisi“ a tmavě-hnědé látky známé jako „kuntunkuni“. V Kromě použití pro hluboký smutek se „kuntunkuni“ používala také při obchodování v královském paláci. Zatímco textilie „adinkra“ vyráběna muži, přitahuje největší pozornost mimo Ašantskou společnost, textilie „kuntunkuni“ je možná důležitější. Volba pohřebního oděvu také odráží vztah zemřelého a účastníka pohřbu.  Tam, kde je velmi silné spojení (nejbližší příbuzní) se uplatňuje černá barva, tam kde je méně silné, může být paleta rozsah barev od černé po světle hnědou. V případě smrti velmi dítěte, nebo velmi starého člověka to může být dokonce bílá barva.

Chcete-li vyjádřit svůj názor, postřeh, upozornit na možnou faktickou chybu, či jen vyjádřit Vaše pocity při prohlížení stránek, sdělte je prosím v komentáři

© 2024 Africké bankovky - Lumír Domes | Administrace